Nie ma wątpliwości, że pewna pomoc prawna potrzebna jest każdej firmie. Czasem niezbędna jest regularnie, a w przypadku mniejszych firm zwykle okazyjnie. Kiedy lepiej zdecydować się na zewnętrzną obsługę prawną firmy, a kiedy stworzyć dział prawny? Na czym polega wsparcie prawnicze dla firm?
Kompleksowa obsługa
Niewątpliwie, obsługa prawna firm powinna być kompleksowa. Rzecz w tym, ze przedsiębiorstwa potrzebują zwykle pomocy w bardzo różnorodnych sprawach. Wielokrotnie sprawy dotyczą prawa pracy, czy też prawa administracyjnego, ale zdarzają się te na przykład sprawy karne.
Niewątpliwie więc, warto współpracować jedynie z takimi kancelariami, które są w stanie zapewnić profesjonalną obsługę dotyczącą każdego rodzaju prawa. Ponadto, kompleksowość obsługi prawnej firm sprawia, że stworzenie działu prawnego staje się często nieopłacalne. Konieczne jest bowiem zatrudnianie prawników różnych specjalności.
Rozmiar przedsiębiorstwa a obsługa prawna
Warto zauważyć, że rodzaj i zakres obowiązków prawników w dużych i małych spółach są zupełnie innej. Dlatego też, obsługa prawna firm o niewielkich rozmiarach ma inny charakter niż w przypadku największych przedsiębiorstw. Zwykle w drobnych przedsiębiorstwach pomoc prawnicza potrzebna jest sporadycznie. Wydaje się więc, że tworzenie działu prawnego rzadko kiedy ma sens w przypadku małych spółek.
Zdecydowanie bardziej sensowne jest to w przypadku większych przedsiębiorstw. Jeśli w firmie jest wiele działów, a działania firmy mają większą skalę, obsługa prawna potrzebna jest cały czas. W takiej sytuacji zatrudnienie prawników na etaty ma więcej sensu, gdyż jest opłacalne. Nie oznacza to jednak, że w takich przypadkach nie warto korzystać z zewnętrznej obsługi firmy.
Modele współpracy z prawnikami
Warto zauważyć, że przedsiębiorstwa wybierają bardzo różnorodne modele współpracy z prawnikami. Niektóre z nich tworzą działy prawne, które zajmują się pełną obsługą prawną firmy. Jednakże, jest to rozwiązanie bardzo rzadkie.
Większość firm jednak decyduje się zlecać konkretnie zadania zewnętrznym kancelariom. Przede wszystkim pozwala to przeważnie zaoszczędzić pieniądze. Ponadto, w takiej sytuacji przedsiębiorca ma mniej pracy, choćby przez to, ze nie musi kontrolować dodatkowych pracowników.
Nie brakuje dzisiaj również firm, w których są zatrudnieni prawnicy, a mimo to przedsiębiorstwo korzysta też z zewnętrznej obsługi prawnej. Zwykle w takich firmach etatowi prawnicy zajmują się pracami codziennymi, a dodatkowe zadania są zlecane prawnikom z zewnętrznych kancelarii.
Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z GLC