Prowadzenie firmy wymaga od przedsiębiorcy ciągłego udoskonalania poziomu obsługi klienta, sposobu prowadzenia działań marketingowych, czy też przeprowadzania sprzedaży. Tylko w takiej sytuacji można liczyć na to, że firma uzyska stabilną pozycję na rynku. Niemniej jednak, aby tak się stało, firma musi zgromadzić niezbędne informacje o klientach. Pomagają w tym m.in specjalistyczne systemy CRM.
Czym jest system CRM?
Prosty system CRM to dobrze opracowane oprogramowanie, które wykorzystywane jest do zarządzania relacją między klientem a firmą. Zgromadzone w ramach systemu informacje na temat aktualnych klientów, czy też potencjalnych przyszłych klientów pozwalają na udoskonalanie działań podejmowanych przez dział marketingowy, handlowy oraz przez dział zajmujący się obsługą.
Jest to możliwe, ze względu na gromadzenie i analizowanie m.in takich danych klientów jak imię i nazwisko, dane kontaktowe, a nawet rodzaj wykonywanego zawodu. Dodatkowo warto podkreślić, że niektóre z systemów CRM pozwalają na automatyczne ściąganie danych o klientach m.in. z portali społecznościowych, czy też z Krajowego Rejestru Sądowego. Oprócz tych informacji w systemie CRM mogą znajdować się zapisy wszystkich interakcji pomiędzy klientem a firmą.
Rzeczywista korzyści dla firmy
Tak, jak zostało to wspomniane na początku, prosty system CRM pozwala na gromadzenie i wykorzystywanie danych, które pozwalają na poprawę funkcjonowania działu sprzedaży, marketingowego oraz działu obsługi klienta. Dobrze opracowany system pozwala także na swobodną współpracę pomiędzy poszczególnymi zespołami w firmie. W praktyce prowadzi to do poprawy efektywności wszystkich działań w przedsiębiorstwie, a tym samym do poprawy wyników finansowych.
Przykładowo dzięki zastosowaniu systemu dział obsługi klienta może uzyskać wgląd w przeszłe interakcje, dzięki czemu może on lepiej dostosować się do aktualnych problemów na linii klient-firma. Z kolei w przypadku działu marketingowego gromadzenie informacji pozwala m.in. na stworzenie tzw. profilu idealnego klienta, czy też na poprawę wszystkich działań marketingowych.
Dobór odpowiedniego systemu
Nawet prosty system CRM zawsze musi być dopasowany do potrzeby firmy. Z tego względu zawsze warto stawiać na systemy, które kierowane są do konkretnej branży. Dodatkowo należy się upewnić, czy interesujący firmę prosty system crm został dopasowany do wielkości przedsiębiorstwa.
Najprostszym sposobem, aby przekonać się czy interesujący system w pełni spełni oczekiwania jest sprawdzenie wersji próbnej. W rzeczywistości darmowe wersje oprogramowania na czas próbny udostępniane są przez większość producentów oprogramowania CRM.