Reklama obecna w internecie może przybierać różne formy. Internetowy kanał przekazu jest bardzo chętnie wykorzystywany przez firmy prowadzące kampanie reklamowe, ze względu na łatwość dotarcia do potencjalnego odbiorcy, a następnie przekazanie mu treści zgodnych z jego zainteresowaniami. Reklamy na YouTube czy innych portalach internetowych są dopasowywane do naszych preferencji, co może rodzić uzasadnione obawy użytkowników.
Gdzie jest granica naszej prywatności?
Okazuje się, że reklamy YouTube są bardzo często dopasowane do naszych zainteresowań i potrzeb odczuwanych w obecnej chwili. Wiele osób nie rozumie, dlaczego w niektórych przypadkach pojawiają się reklamy dotyczące np. wycieczek zagranicznych – w momencie kiedy odbiorcy mają w planach daleką podróż. Miłośnicy teorii spiskowych wskazują jasno, że jesteśmy otoczeni podsłuchami i z każdej możliwej strony obserwuje się naszą działalność w sieci. Czy aby na pewno tak jest? Czy reklamy na YouTube wykorzystują naszą aktywność w sieci, aby w zaproponować nam usługi i produkty, których potrzebujemy? W każdej historii jest ziarno prawdy. O ile wnioski, jakoby przedsiębiorstwa internetowe stosowały nieuczciwe praktyki wobec nas są dalece idące, to w dużej mierze wykorzystuje się naszą aktywność w internecie, do wyprofilowania naszych preferencji, potrzeb i pragnień.
Czy z reklamami na stronach internetowych da się jakoś walczyć?
Jeśli czujemy się osaczeni przez wszechobecne reklamy internetowe, które przytłaczają nas swoją trafnością możemy spróbować ten proces ograniczyć. Poleca się czyszczenie tzw. ciasteczek w przeglądarce, które zachowują informacje o naszej aktywności na danej stronie. Sieć można przeglądać także z wykorzystaniem profilu prywatnego lub sieci VPN, która ograniczy dopasowywanie reklam do naszych preferencji. Jeśli korzystamy z systemu Windows 10, to podczas instalacji, zostaniemy zapytani o naszą zgodę o dopasowywanie reklam. Większość treści reklamowych np. reklamy youtube możemy ograniczyć poprzez stosowanie dodatków do przeglądarek internetowych, które blokują wyskakiwanie niechcianych treści. Zastanówmy się także, czy warto zamieszczać szczegółowe informacje o naszym życiu, naszych zainteresowaniach i marzeniach na portalach społecznościowych. Te informacje mogą być bardzo cenne dla speców od reklamy.